Home > Overdenkingen > Onszelf vergelijken met anderen

Onszelf vergelijken met anderen

In mijn jongere jaren vergeleek ik mezelf met bepaalde mensen die heilig leken te zijn. Deze mensen leken te stralen – altijd vrolijk, lachend en ogenschijnlijk veel christelijker dan mij. Ik dacht dat ik nooit zo heilig zou zijn als hen dus bad ik “Heer, maak me net zo rechtvaardig als broeder die-en-die. Wat moet het toch prachtig zijn om op die manier voor U te leven”.

Maar wat zat ik toch verkeerd! Deze waren niet wie ik dacht dat ze waren. Ik heb geleerd dat niets is wat het lijkt; niemand is zo kwaadaardig of zo goed als het lijkt. Nee, er is er maar Één die werkelijk rechtvaardig is – Jezus Christus onze Heer – en Zijn gerechtigheid is volmaakt.

Als wij in Christus zijn dan hebben we Zijn gerechtigheid, en deze wordt ons niet in een bepaalde maat toegeschreven. Niemand ontvangt er meer of minder van – nee, door geloof ontvangen we het ten volle!

We dienen onszelf alléén af te meten aan Zijn gerechtigheid en niet door iemands ogenschijnlijke gerechtigheid. “Maar zij meten zich af naar en vergelijken zich met zichzelf, zonder het zelf te begrijpen. Wij daarentegen zullen in ons roemen de perken niet te buiten gaan, maar binnen de perken van de regel, die God ons als beperking gesteld heeft, ook u bereiken” (2 Korintiërs 10:12-13)

Paulus zegt hier “Er is een maatstaf die u kunt gebruiken om uzelf aan af te meten. Het is het volgende: Iedereen die waarlijk berouw kent en gelooft in de volmaakte gerechtigheid van Christus – die tot tot Hem komt in geloof, hij die gelooft in Zijn werk aan het kruis – wordt volmaakt rechtvaardig gemaakt in de ogen van God. U heeft misschien nog niet alles uitgewerkt. En er is nog steeds een dagelijks werk van heiliging door de kracht van de Heilige Geest. Maar u bent aangenomen in de Geliefde, u wordt de gerechtigheid van Christus toegerekend”.

Geliefden, het is tijd dat u ermee ophoud om u zelf neer te halen of op te hemelen door uzelf met anderen te vergelijken. God heeft de volle maat van de volmaakte gerechtigheid van Zijn zoon Jezus Christus op u gelegd: “totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus” (Efeziërs 4:13)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

