Home > Overdenkingen > Aan ons toegeschreven

Aan ons toegeschreven

We zullen nooit worden gerechtvaardigd of geaccepteerd als rechtvaardig in de ogen van God tenzij we voor Zijn troon verschijnen met de volmaakte gerechtigheid van Christus. Dat is de enige gerechtigheid die God ooit zal erkennen, maar hoe kunnen wij deze volmaakte gerechtigheid verkrijgen?

De hemelse Vader rekent dit aan ons toe door ons geloof. “gelijk ook David de mens zalig spreekt, aan wie God gerechtigheid toerekent zonder werken …” (Romeinen 4:6). Paulus citeert David als hij zegt “De rijkste, meest gezegende, meest vredevolle mens op aarde is diegene die begrijpt dat er aan hem een volmaakte gerechtigheid is toegerekend – zonder werken!”.

“maar aan de belofte Gods heeft hij niet getwijfeld door ongeloof, doch hij werd versterkt in zijn geloof en gaf Gode eer … Daarom [ook] werd het hem gerekend tot gerechtigheid. Echter niet om zijnentwil alleen werd geschreven: het werd hem toegerekend, maar ook om onzentwil, wie het zal worden toegerekend” (Romeinen 4:20-24).

De gerechtigheid moet ons toegerekend worden, het is niet aan ons gegeven via een infuus. Met andere woorden, God giet het niet zomaar in ons. Nee, het is nooit onze gerechtigheid, niets van wat we ooit gedaan of bereikt hebben. Het is altijd Zijn gerechtigheid die ons toegerekend wordt.

Het woord “toerekenen” betekent “iets toewijzen aan een persoon wat hij niet heeft, iets overschrijven naar iemands rekening”. Toen Jezus Zijn gerechtigheid aan ons toerekende, keek God ernaar alsof het het Zijne was. Nee, we hebben het niet verdiend. Christus heeft alles gedaan en Hij rekent het ons aan.

Deze toeschrijving ontvangen we door geloof alleen. We kunnen er niet voor werken en we kunnen het ook op geen enkele manier verdienen. Het is door ons geloof in Jezus Christus en Zijn verlossende werk dat de Heer ons de volmaakte gerechtigheid van Jezus toerekent en wij volmaakt zijn in Hem. Door onze zonden te belijden en geloof en vertrouwen in Hem te hebben staan we voor God met een toegerekende gerechtigheid. En het is een volmaakte gerechtigheid uit geloof en niet uit werken:

“Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade” (Romeinen 4:16)

“want met het hart gelooft men tot gerechtigheid” (Romeinen 10:10)

“en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid” (Romeinen 3:22)

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: