Home > Overdenkingen > Niet goed wijs

Niet goed wijs

“En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot” (Matteüs 7:26-27)

De wet is niet bedoeld voor de persoon wiens gehoorzaamheid ontspringt vanuit een verlangen om God te behagen. Hij maakt zich niet bezorgd over wat legaal of illegaal is, over wat toegestaan en verboden is. Hij heeft slechts één criterium: “Wat is het verlangen van mijn Heer?”

U kunt alle wetten aan hem voorlezen – alle regels, voorschriften en verboden – en hij zal tegen u zeggen: “U hoeft mij al die dingen niet te vertellen. Ik zal niets doen wat mijn Vader pijn doet want ik hou van Hem! Ik heb de wereld en haar begeertes achter me gelaten om achter Diegene aan te gaan waar mijn hart naar verlangt.

Toon mij waar Hij naar verlangt en niet wat Hij verbied. Ik wil dat Zijn hartsverlangens mijn handelingen worden. Ik wil Zijn gedachtes kennen en deze gehoorzamen. Natuurlijk houd ik van Zijn wetten. Maar die is er voor de wetteloze, voor diegene die niet tot de kennis van intimiteit met Christus zijn gekomen. Er is een andere wet aan het werk in mijn hart. Het is de wet van liefde die zegt “Heer, wat kan ik vandaag doen om U te behagen?”.

Zo’n persoon raakt niet bewogen door dreigementen van het hellevuur en ook niet door beloningen. Hij heeft geen profeet nodig om hem door elkaar te schudden. Hij heeft geen waarschuwingen voor het komend oordeel nodig omdat Hij volkomen verliefd is op Jezus en Zijn gehoorzaamheid is een natuurlijk gevolg van deze liefde. Het is voor hem net zo natuurlijk als ademen.

Aan de andere kant bouwt een persoon die zijn huis op zand bouwt dit alleen voor de show. Het is een tijdelijke levensstijl. Hij denkt bij zichzelf dat hij toch maar een paar jaar in dat huis blijft wonen, om het vervolgens te verkopen zodat alle problemen van het gebouw bij iemand anders komen te liggen. Het is slechts een holle buitenkant, het kent geen enkel fundament.

Ziet u, deze persoon gelooft niet dat er een storm aankomt. Hij wil er niet aan denken dat er een tijd aankomt dat het moeilijk gaat worden. Dat is de manier waarop de wereld omgaat met de eeuwigheid: Ze willen er simpelweg niet aan denken. Een Christelijke beroemdheid vroeg ooit eens in een late-night talkshow aan de gastheer “Hoe denkt u over de eeuwigheid?”. Het antwoord dat de gastheer gaf was “Ik probeer het uit mijn hoofd te zetten”.

Tragisch genoeg proberen een heleboel Christenen die eeuwigheid ook uit hun gedachte te zetten. Ze proberen niet te denken aan het komende oordeel. Ze willen niet geloven dat zij op een dag voor de Heer staan en verantwoording moeten afleggen over alles wat ze gezegd en gedaan hebben.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

