Home > Geen categorie > Afleidingen in de Heilige plaats

Afleidingen in de Heilige plaats

“Huichelaars, terecht heeft Jesaja over u geprofeteerd, zeggende: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij” (Matteüs 15:7-8)

Ik wil het met u hebben over mentale afleidingen tijdens gebed en aanbidding. Jezus noemde de mensen die in Zijn aanwezigheid kwamen met hun lippen vol lofprijs terwijl hun hart en gedachtes ergens anders waren hypocrieten. Hij sprak heel direct tot hen en zei “Jullie geven Mij wel jullie mond en lippen, maar jullie hoofd is ergens anders, jullie hart is niet bij Mij!”.

Hoe zit dat met u? Waarschijnlijk zit u iedere week een uur lang in een kerk. Uw lichaam is er wel maar waar bent u in gedachte? Uw mond zegt wel “Ik aanbid u Heer” maar is uw hart niet duizend kilometer verderop? Waar nemen uw gedachtes u mee naartoe wanneer u aanbid?

Wordt u bezig gehouden met gezinsproblemen of met een zakelijke kwestie waar u al tijden mee loopt? Hoe afgeleid bent u wanneer u God nadert? Het is gevaarlijk om tot Hem te komen en heel licht om te gaan met Zijn aanwezigheid. “En Mozes zeide tot Aäron: Dit is het, wat de HERE gesproken heeft: aan degenen die Mij het naaste staan, zal Ik Mij de Heilige betonen en ten aanschouwen van het gehele volk zal Ik Mij verheerlijken” (Leviticus 10:3). De Heer zei tegen Aäron “Ik zal niet behandeld worden als een gewoon mens. Wanneer u in Mijn aanwezigheid komt, dan moet u geheiligd aan Mij verschijnen. Een ieder die Mijn Heiligheid nadert moet dit zorgvuldig en bedachtzaam doen vanwege Mijn heerlijkheid en majesteit”.

Als uw hart niet betrokken is in de aanbidding en uw gedachtes zijn niet onderworpen aan gehoorzaamheid aan Christus, dan kunt u net zo goed een pop verkleden als uzelf en uw plaats neerzetten. Dat is in ieder geval eerlijker dan in de kerk te komen zonder dat u er met uw gedachte en hart bij bent.

De rede dat veel Christenen niet aanbidden met kracht, enthousiasme en ijver is omdat zij thuis geen intimiteit met Jezus kennen. Zij die hebben geleerd om in hun eigen binnenkamer te aanbidden nemen hun eigen vuur mee – een vuur die is aangestoken in hun binnenkamer. Ware aanbidders kunnen niet wachten om naar een kerk te gaan om God te prijzen temidden van Zijn volk.

  1. Elisabeth
    14-06-2012 om 14:20

    waarheid als een koe 😀
    nu nog leren aanbidden in de binnenkamer 🙂

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

