Home > Overdenkingen > Geen afleidingen

Geen afleidingen

“Zal een meisje haar tooi vergeten, een bruid haar gordel? Maar mijn volk heeft Mij vergeten, talloze dagen” (Jeremia 2:32). Ik citeer dit gedeelte wanneer ik mijn dagelijkse tijd voor gebed door alle drukte mis. Het brengt mij altijd weer terug naar mijn binnenkamer waar ik het uitroep “O Heer, ik wil U niet vergeten!”.

Dit vers is beangstigend wanneer we stilstaan bij de context ervan. God zegt hier tot Zijn volk “Ik heb u als een edele wijnstok geplant, degelijk en betrouwbaar. U bent goed begonnen, u had Mijn aanraking en Ik zegende u. Maar nu heeft u Mij verlaten”.

“Laat uw boosheid u tuchtigen en uw afdwaling u kastijden; weet en zie, dat het boos en bitter is, dat gij de HERE uw God hebt verlaten, en dat er geen vrees voor Mij bij u is … Hoe kunt gij zeggen: Ik heb mij niet verontreinigd? … Want zij keren Mij de nek toe en niet het aangezicht … Tevergeefs heb Ik uw kinderen geslagen, zij wilden geen tuchtiging aannemen … mijn volk heeft Mij vergeten, talloze dagen” (Jeremia 2:19, 23, 27, 30 en 32).

Gods volk ging niet langer meer naar Hem toe om Hem te aanbidden. Ze waren lui geworden en waren al Zijn zegeningen en oordelen vergeten. Ze verwaarloosden Hem dagenlang en gingen enkel nog hun eigen verlangens achterna. En het ergste van alles is dat ze zeiden “Ik ben onschuldig … ik heb niet gezondigd” (vers 35).

Als u God niet met geheel uw hart en verstand aanbid zal stukje bij beetje deze verwaarlozing binnenkruipen tot er een dag komt dat u Hem slechts nog uit gewoonte aanbid.

U zegt dat u van Jezus houd, daarom moet ik u het volgende vragen: Aanbid u de Heer dagelijks, met geheel uw hart, zonder enige afleiding? Graaft u echt in de woorden van God of kunt u dagenlang uw tijd doorbrengen zonder dat u Zijn woord opent of in uw binnenkamer met Hem spreekt?

God zal het niet toestaan dat u nog langer in uw stoel blijft zitten en uw gedachten laat afdwalen. Hij houdt van u en Hij kent de kracht die ware en zuivere aanbidding losmaakt in uw geest. Het maakt u sterker dan welke leeuw dan ook, groter dan wat voor reus dan ook. Het trekt ieder bolwerk naar beneden omdat het van u een aanbidder met een zuiver hart en één focus maakt!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

