Home > Overdenkingen > Passief geloof

Passief geloof

Abram werd door God opgeroepen om zijn huis, land, vader, moeder en erfenis achter zich te laten om naar een land te gaan waarheen God hem zou leiden (Genesis 12)

Wat een geloof! Het vergt een enorm geloof en vertrouwen om alles achter te laten en direct te reageren op het woord dat iemand in zijn hart ontvangt – of het nu een hoorbare of innerlijke stem is.

Dus Abram vertrok en nam zijn jongeren neef Lot mee.

“Dus zeide Abram tot Lot: Laat er toch geen twist zijn tussen mij en u, en tussen mijn herders en uw herders, want wij zijn mannen broeders. Ligt het gehele land niet voor u open? Scheid u toch van mij af; hetzij naar links, dan ga ik rechts, hetzij naar rechts, dan ga ik links” (Genesis 13:8-9).

Abram oefende een (zo noem ik het) passief geloof uit. Hiermee bedoel ik passief niet op een manier als “Het kan me niets schelen, wat komt dat komt”. Nee, dit soort passief geloof zegt dat u geen actie onderneemt op eigen beweging. U zult niet proberen dingen voor elkaar te krijgen door de wil van de mens. Het betekent het toestaan van God om alle gebeurtenissen in uw leven op zo’n manier te regisseren zodat Zijn wil geschied.

Er zijn momenten in het leven wanneer we zo’n soort geloof nodig hebben, wanneer er niets anders is dat we kunnen zeggen dan “God, laat Uw wil geschieden en niet het mije”.

Passief geloof kijkt naar een ogenschijnlijk onmogelijke situatie en zegt “God, ik heb geen idee hoe dit ooit goed kan komen. Ik heb geen idee hoe deze moeilijkheden en problemen die ik zie ooit opgelost kunnen worden maar ik leg mijn vertrouwen in U”.

Abram had de overtuiging dat God het beste met hem voorhad, hij was ervan voertuigd dat God beter wist wat goed voor hem was dan hijzelf. Abram rustte niet alleen in de Heer maar hij vertrouwde er op dat God de juiste beslissing voor hem zou maken.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

