Home > Overdenkingen > Laat God Zijn kinderen lijden?

Laat God Zijn kinderen lijden?

Laat God Zijn kinderen lijden? Luister naar het antwoord van de psalmist: “Want Gij hebt ons getoetst, o God, ons gelouterd, gelijk men zilver loutert; Gij hebt ons in het net gebracht, banden gelegd om onze heupen; Gij deedt mensen over ons hoofd rijden, wij zijn door vuur en door water gegaan; maar Gij voerdet ons uit in de overvloed” (Psalm 66:10-12)

De psalmist zegt hier “Heer, U heeft het water zo hoog boven mijn hoofd doen uitstijgen dat ik dacht dat ik zou verdrinken. U heeft me in het vuur geworpen om mij als zilver te louteren. U heeft me in een net gelokt en mij aan banden gelegd, u heeft gemaakt dat mensen over mij heen lopen!”.

Waarom heeft God deze dingen toegestaan? Dit deed Hij omdat Hij Zijn kinderen naar een plaats van overvloed wou brengen. In het Hebreeuws betekent deze zin “ee plaats van overvloedige vruchtbaarheid”. God zegt “Ik neem u mee door al deze moeilijke plaatsen om u vruchtbaar te maken voor Mijn Koninkrijk”.

Maar niet al deze situaties komen door de hand van God. Veel problemen komen van de duivel zelf, rechtstreeks uit de diepste put van de hel. “Immers niet van harte verdrukt en bedroeft Hij de mensenkinderen” (Klaagliederen 3:33). God zegt “Ik haal geen vreugde uit het verdrukken van Mijn kinderen en dat is ook niet Mijn doel wanneer ik moeilijkheden toesta”. Nee, de Heer staat deze zaken alleen toe met Zijn eeuwige doeleinden op het oog, om ons naar een plaats van overvloed te brengen.

Ik krimp ineens van verbazing wanneer ik terugdenk aan alle verdriet, beproevingen, diepe wateren en vlammende vuren die ik over de afgelopen jaren heb gezien. En vaak wanneer deze moeilijke periodes kwamen was dat niet netjes een voor een, nee alles kwam in één keer! Op veel momenten heb ik gedacht “Het is onmogelijk dat ik hier doorheen kan komen”. Zelfs de herinnering aan deze omstandigheden zijn pijnlijk – herinneringen aan lasterpraat, kastijdingen van de Heer, beproevingen in de bediening, persoonlijke tegenslagen, gezinsproblemen, lichamelijke pijnen. Maar wanneer ik terugdenk aan deze jaren van lijden kan ik met zekerheid zeggen “Gods Woord is waar. Hij heeft mij uit iedere moeilijkheid geleid die over mij heen gekomen is en daarom prijs ik Hem!”

Advertenties
  1. Dyann
    21-06-2012 om 16:13

    AMEN>>>ZEER HERKENBAAR!

  2. 22-06-2012 om 12:33

    God geeft nooit meer wat jij niet kan dragen….

    • Eduard
      22-06-2012 om 13:00

      Amen! En dat doet Hij door met de verzoeking direct te zorgen voor een uitweg (1 Korintiërs 10:13), ook al zien wij het niet altijd Hij kent ‘m … dat beloofd Hij aan AL Zijn kinderen! 😀

      We komen in ons leven namelijk echt wel door beproevingen heen die wij absoluut niet kunnen dragen, althans ik wel :$:$:$ Situaties die ons neerdrukken waardoor we heel klein worden en op onze knieën belanden omdat we geen kant meer op kunnen dan alleen naar Hem. Maar doordat we met God wandelen, en Hij met iedere verzoeking zorgt voor een uitweg, komen we er doorheen en kunnen we volharden … mits we vasthouden aan ons geloof en vertrouwen dat Hij getrouw is 🙂

      Het probleem van de rode zee konden de Israëlieten ook niet dragen, maar God voorzag in een uitweg en die hoop (wat voorkomt uit ons geloof in Zijn beloftes) houdt ons staande en maakt dat we kunnen juichen al voordat we de uitweg zien. Zolang Jezus leeft is er altijd hoop!

      • 22-06-2012 om 13:06

        ja,, en zo is het AMEN………!!!….God is altijd GERTOUW en ZIJN plannen faalen niet….<3

  3. martha thenu
    25-06-2012 om 13:56

    Amen.Ook ik had in mijn leven beproevingen gehad..Maar ook daar was God.Ben alleen sterker erdoor eruit gekomen.God zal nooit iets geven wat je niet kan dragen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: