Home > Overdenkingen > Herinner u wat God gedaan heeft

Herinner u wat God gedaan heeft

We hebben de neiging om alle goede dingen te vergeten die God voor ons gedaan heeft. Wanneer we voor nieuwe uitdagingen staan herinneren we ons vaak niet hoe Hij ons in het verleden verlost heeft.

Toen David oog in oog stond met Goliath, herdacht hij alle overwinningen uit het verleden om zijn geloof op te bouwen. Hij somde ze op “David echter zeide tot Saul: Uw knecht was gewoon voor zijn vader de schapen te hoeden. Kwam er een leeuw of een beer, die een schaap uit de kudde wegroofde, dan liep ik hem na, sloeg hem en redde het uit zijn muil. Als hij zich dan tegen mij keerde, greep ik hem bij zijn baard en sloeg hem dood. Zowel leeuw als beer heeft uw knecht verslagen. En deze onbesneden Filistijn zal het vergaan als één van dezen, omdat hij de slagorden van de levende God getart heeft” (1 Samuel 17:34-36)

Mozes herinnerde Israël aan alle verlossingen uit het verleden en waarschuwde hen toen: “Alleen neem u ervoor in acht en hoed u er terdege voor, dat gij de dingen die gij met eigen ogen gezien hebt, niet vergeet, en zij niet uit uw hart wijken zolang gij leeft; maak ze aan uw kinderen en kindskinderen bekend” (Deuteronomium 4:9)

De bijbel zegt het volgende over Israël: “Zij onderhielden Gods verbond niet, zij weigerden in zijn wet te wandelen en vergaten zijn werken en zijn wonderen, die Hij hun had doen zien” (Psalm 78:10-11). Net als de Israelieten hebben wij dezelfde neiging wanneer we oog in oog staan met een nieuwe beproeving of verdrukking. We zeggen “O Heer, deze keer is het veel te veel voor mij”. Maar God antwoord “Kijk simpelweg terug en herinner Mij!”

Houd indien het nodig is een dagboek bij om uzelf te herinneren aan aan alle verlossingen en wonderen die God in uw leven gedaan heeft. Noteer ’s avonds voor het slapen gaan een paar dingen, doe alles wat nodig is om uzelf te herinneren aan alle dingen die Hij voor u gedaan heeft, alle verdriet die u heeft meegemaakt en iedere verlossing die Hij gebracht heeft. Dan zult u, wanneer de volgende verdrukking zich aandient, uw dagboek openen en tegen de duivel zeggen “Je zult me deze keer niet bedriegen. Mijn God heeft me eerder verlost, en Hij zal dat nogmaals doen”.

Advertenties
  1. Ineke
    06-07-2012 om 10:50

    De laatste weken lijkt het wel of alle blogs die in mijn mailbox verschijnen speciaal voor mij zijn.Wat een bemoedigingen, maar ook leerprocessen.
    Gods gedachten zijn veel groter dan onze gedachten (Jesaja 55:8-10)
    En Zijn wegen hoger dan onze wegen.
    Ik ervaar momenteel al een tijd lang grote beproeving, maar weet diep in mijn hart dat ik eens zal zeggen : ik had dit zo nodig, om heel dicht bij u te blijven en uw stem en onderwijzing in deze, meer en meer te leren verstaan.
    Eens zal ik zeggen, en ik zeg het ook nu. Wat zou ik zijn zonder de leiding van mijn God in Zijn Zoon Jezus Christus, die door alles heen alleen het beste voor mij wil. Niet wat ik het beste vind, maar hoe Hij zal worden geëerd en geloofd, door het vaste vertrouwen op Hem te blijven zien en alleen uitkomst van Hem te verwachten. Hij heeft zoveel voor mij gedaan, en zal dit blijven doen. In dat vertrouwen kan ik verder. Prijs Hem!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: