Home > Overdenkingen > Vol hoop

Vol hoop

Jozua en Kaleb bevonden zich onder de twaalf spionnen die het Beloofde Land werden ingestuurd. Ze gingen niet huilen of klagen over de omstandigheden die ze vonden. Nee, in plaats daarvan verheugden zij zich nadat ze het land hadden bekeken en kwamen vol hoop, geloof en visie weer terug.

Kent u Christenen als hen? Ze verheugen zich altijd. U weet dat ze verschrikkelijke beproevingen moeten doorgaan, maar het lijkt erop alsof ze weten hoe ze zich temidden van die situatie aan God moeten vastgrijpen.

En hoe zit het met u? Bent u altijd teneergeslagen, altijd klagend? Misschien hebben uw persoonlijke of gezinsproblemen u in bezit genomen en uw ziel opgegeten. Geliefden, ongeacht waar u nu doorheen gaat, u bent kostbaar voor God. Als u met een berouwvol hart en een hongerige ziel tot Hem komt, zal Hij u visie en hoop geven.

Jozua en Kaleb hadden een openbaring van hun waarde in Gods ogen en wisten dat Israël speciaal was voor de Heer. Dat was de sleutel tot hun hoopvolle, overwinnende geest. Jozua zei “Indien de HERE welgevallen aan ons heeft, dan zal Hij ons in dit land brengen en het ons geven” (Numeri 14:8). Met andere woorden “Omdat Hij zich in ons verheugd, zijn we zo goed als gevestigd in dit land”.

Dit is dezelfde openbaring die David had gehad: “Hij trok mij eruit en verlostte mij omdat Hij een welgevallen aan mij had”. En zo is het ook vandaag, iedere overwinnende Christen heeft deze zelfde openbaring van hun liefdevolle hemelse Vader ontvangen: “We kunnen niet falen! Al onze vijanden stellen niets voor, omdat wij kostbaar zijn voor de Heer, Hij verheugd zich in ons”.

Laat me u de grote genade van God openbaren in de prediking van Jozua en Kaleb. Israël had een nacht lang in rebellie geleefd, ze wandelden in ongeloof en rouwden alsof God hen verlaten had. Uiteindelijk wezen ze een kapitein aan om hen weer terug naar Egypte te leiden. Maar de Heer stuurde Jozua en Kaleb naar hen en zij vertelde het volk “Ondanks deze nacht van verwarring – ondanks al uw ellende en klagen – God verheugd zich in u. Hij zal u verder leiden, vrees niet want u bent kostbaar voor Hem” (zie Numeri 14:9)

Advertenties
  1. 19-07-2012 om 08:09

    Hallo,
    Een leuk stukje! Wat mij zó opvalt; Er wordt (vrijwel altijd) gezegd: Bekeer je én onderwerp
    je aan God. Papa en de HeerJezus én de
    (allerliefste) Heilige Geest van God maakte mij
    jaren geleden (ben nu +/- 26 jjaar een kind van
    HEM) al duidelijk: indien een slecht mens anders
    WIL; hij mág komen tot Hem, met al zijn/haar zonden; en eerlijk mag zeggen: Vader, U HEBT
    GELIJK! U hebt mij laten zien, dat ik met mijn gedrag ELLENDE UITWERK, zowel voor mijn naasten als voor mezelf! Ik heb géén spIjt! Ik wist en ‘weet’ wat ik doe! Echter: U hebt GELIJK! Ik MENS ben slecht én kan (zonder U) géén goed doen! (goed, naar GODS MAATSTAVEN) Wilt U mij vergeven én maken
    dat ik de dingen zie, zoals U alles ziet! U HEBT GELIJK > IK NIET!!! VERGEEF MIJ, óók al HEB ik.GÉÉN SPIJT!!!
    PAP (GOD) KAN jé (hangt van persoon af) dan (REIN) SMELTEN in ZIJN SMELTOVEN dér ELLENDE; waaruit HIJ je dan GELOUTERD
    uithaalt! BIJ mij heeft HIJ dat gedaan en dat zijn
    jaren van verdriet en ellende geweest! VANWEGE MIJN EIGEN HARDHEID, ONGEZEGGELIJKHEID EN KOPPIGHEID!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: