Home > Overdenkingen > Mijn kleren zaten in de weg!

Mijn kleren zaten in de weg!

Ik herinner mezelf dat ik als jonge evangelist tijdens een actie predikte voor 5000 mensen in Los Angeles. Tenminste 2000 van deze mensen waren Christelijke hippies. Ze waren net opnieuw geboren en gered uit de hippie cultuur. Veel van deze jonge mensen lagen languit voor mij op de grond, met blote voeten, lang haar en gescheurde kleren.

Die nacht was ik gekleed in een chique blauwe blazer met stopdas, de nieuwste broek en glimmende schoenen. Toen ik het podium opkwam begon ik te roepen naar die kinderen “Sommigen van u zien er verschrikkelijk uit. Trek eens wat fatsoenlijke kleren aan en ga naar de kapper voordat u hier morgen weer komt!”

Achter de schermen ontmoette ik na de dienst een groepje van deze langharige, jonge hippie Christenen. Een van hen liet zijn vinger langs mijn modieuze kraag glijden en zei “Wat een prachtig pak”. Hij keek me aan en zei “Broeder David, we zagen Jezus niet vanavond”.

“Waarom niet?”, vroeg ik

“Uw kleding zat in de weg” reageerde hij. Ik vond ze te slecht gekleed en zij vonden mij te goed gekleed.

Deze kinderen bespotte mij niet, ze waren oprecht. Ze huilden terwijl ze me zeiden “We geloven dat u een man van God bent, maar u mist iets”. Ik weet nu dat het genade was dat ik tekort kwam. Ik ben nooit meer tekeer gegaan over dit onderwerp, God had me een harde les geleerd, een les waarvan ik hoop dat deze in mijn hart zal blijven hangen.

Laat me u het volgende zeggen: Veel Christenen denken dat het voldoende is om zuiver en geheiligd te zijn. We denken dat het de hoogste prioriteit heeft om ons in alles wat we doen te onthouden van het kwade, om uit de wereld te komen en zuiver te blijven. Zolang als we niet roken, drinken en overspel plegen denken we dat we zuiver zijn.

Niemand heeft ooit een krachtiger boodschap gepredikt over heiligheid en zuiverheid dan ik in de afgelopen jaren. Maar volgens Jakobus is zuiverheid slechts het eerste aandachtspunt: “De wijsheid van boven daarentegen is vóór alles zuiver, en verder vredelievend, mild en meegaand; ze is rijk aan ontferming en brengt niets dan goede vruchten voort, ze is onpartijdig en oprecht” (Jakobus 3:17). Ja, we dienen in eerste instantie zuiver te zijn. Maar genade en vriendelijkheid dienen daarop te volgen.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

