Home > Overdenkingen > De betekenis van zelfverloochening en waar berouw

De betekenis van zelfverloochening en waar berouw

Berouw betekent meer dan zeggen “Heer, ik zit verkeerd”. Het betekent ook dat je zegt “Heer, U heeft gelijk!”

Berouw betekent de waarheid onder ogen zien van uw zonde – de waarheid dat het nu moet eindigen. Het is een kritiek moment van waarheid, een plaats van erkenning waar u moet toegeven “Ik kan niet door blijven gaan in mijn zonde terwijl de Heilige Geest in mij woont. Als ik dat wel doe zal ik alles verliezen. Heer, u heeft gelijk dat zonde de dood brengt. Ik zie dat wanneer ik er in blijf doorwandelen het mij en mij geliefden zal vernietigen. God, ik wil geen smoesjes meer bedenken”.

Simpel gezegd is berouw een confrontatie met uw zonde. De strijd wordt gevochten voordat u naar het kruis gaat – het vind plaats wanneer de Heilige Geest met u afrekent.

Hetzelfde geldt voor zelf-verloochening. Zelf-verloochening is kortweg een confrontatie die zegt “De zonde eindigt nu – op dit moment!”. In tegenstelling tot wat veel “zachte predikanten” beweren is zelf-verloochening niet een last die u moet dragen, of een of andere aandoening van uw vlees. Wanneer Paulus zegt “Ik sterf dagelijks” bedoeld hij simpelweg “Ik moet erkennen dat ik niet kan blijven doorwandelen in zonde en tegelijkertijd in de gunst van Christus blijf. Ik heb geen speciale ontheffing ontvangen van God dat ik me kan vast blijven houden aan mijn geliefde zonde enkel omdat ik goede werken doe. Nee! Ik ben het eens met het woord van God en ik verloochen al mijn rechten om door te kunnen blijven gaan in zonde”.

De glorieuze waarheid van het evangelie is dat wanneer we sterven met Jezus, dat wij ook in de heerlijkheid van Zijn opstanding en nieuwheid van leven komen. Zijn kruis is ons kruis, Zijn dood is onze dood en Zijn opstanding is onze opstanding, door onze vereenzelviging en eenheid met Hem. Dat is het ware kruis dat wij dragen.

Maar dit is het kruis waar zoveel zogenaamde dienaren van het evangelie afstand van gedaan hebben. Het ware kruis gaat niet over mooie woorden waarmee het lijden van onze Verlosser wordt beschreven. Nee, de ware betekenis van het kruis is dat Jezus gebloed heeft en is gestorven om onze zonde-zieke zielen naar een glorieuze vrijheid te breken – om iedere keten van zonde te breken die ons bind.

  1. Ronny Blaak
    16-08-2012 om 15:11

    Amen Amen

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

