Home > Overdenkingen > Neem mijn hand en volg mij

Neem mijn hand en volg mij

Toen ik een jonge dienstknecht was in Pennsylvania las ik veel boeken over de levens van godvruchtige mannen die een hele eenvoudige levensstijl hadden. Dat klonk voor mij als het antwoord op mijn verlangen om door God gebruikt te worden. Op dat moment kon ik een dienstknecht die met grote autoriteit tegen mij gesproken had en hij was een grote held voor mij. Hij leidde een leven van totale eenvoud, woonde in een klein kamertje en bezat slechts een paar kleren.

Ik dacht dat dat de betekenis was van jezelf verloochenen – een spartaanse levensstijl. Ik dacht “Heer, dat is wat ik wil. Ik kan een krachtpatser voor u zijn als ik enkel mijn kasten leegmaak en alles weg geef behalve 1 of 2 paar kleren. Ik kan m’n auto verkopen en een goedkopere nemen en ik kan een oud, onaantrekkelijk huis kopen. Ik kan stoppen met steaks eten en in plaats daarvan een hamburger nemen. Ik kan een groot voorbeeld stellen door geen enkel verlangen te hebben naar materiele dingen van deze aarde”. Maar in feite zei ik “Als ik precies genoeg lijd – als ik grip op mijn vlees kan krijgen en een ascetisch leven kon lijden – dán kon ik de Heer met ware kracht dienen.

Niet lang daarna begon mijn held een valse leer te verkondigen en werden er daardoor vele levens kapot gemaakt. Op dat moment vertelde de Heer mij “Dat is niet waar overwinning om draait David. De overwinning is niet van jou – maar van Mij”.

Geliefden, het is op dat punt dat Jezus tot ons komt en zegt “Neem Mijn hand en volg Mij – volg Mij naar Mijn dood, Mijn begravenis en Mijn opstanding. Kijk naar het kruis, omarm het en klamp je vast aan Mijn overwinning. Dat is waar de kruisiging van het vlees plaatsvind”.

Ja, sterven in Christus is een handeling van geloof. We dienen onszelf te beschouwen als dood voor zonde en levend voor God door onze Heer Jezus Christus. Toen Paulus zei dat hij Christus wou leren kennen in de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap van Zijn lijden, toen sprak hij over de opstanding en het lijden van Christus – niet over dat van zichzelf of wie dan ook.

“(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende” (Filippenzen 3:10)

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

