Home > Overdenkingen > Hoe kunnen we de weg kennen?

Hoe kunnen we de weg kennen?

Het moet een schok voor Jezus zijn geweest toen hij Tomas hoorde zeggen “Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg?” (Johannes 14:5). Tomas zei hier eigenlijk “Jezus, u spreekt op zo’n intieme manier over het gaan naar de Vader, maar wij kennen Hem niet zoals u Hem kent. Hoe kunnen wij de weg tot de Vader kennen?”

Dit was een bekentenis, Tomas gaf toe “Heer, we kennen U. We zijn de afgelopen drie jaar op een vertrouwelijke manier met u omgegaan, maar we hebben geen openbaring ontvangen van Wie de Vader is – van Zijn liefde, Zijn zorg, Zijn goedheid. Toon ons voor U gaat ons alstublieft de Vader”. Maar dat is precies wat Jezus gedaan heeft de afgelopen drie jaar, Zijn discipelen hadden de openbaring gemist.

Wanneer we ten volle begrijpen dat wij een liefdevolle, zorgende hemelse Vader hebben, waarom zouden we dan ooit nog terneergeslagen zijn wanneer de vijand op ons afkomt? Waarom zouden we wanhopen over een financiele last die overweldigend lijkt? Waarom zouden we ons af moeten vragen waarom we geen overwinning over een boezemzonde kunnen krijgen?

Luister aandachtig naar Jezus’ antwoord aan Tomas. Het heeft alles met ons te maken: “Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben” (Johannes 14:7)

Vervolgens sprak Filippus en zei: “Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg” (vers 8). Jezus geloofde Zijn oren niet toen Hij dat hoorde. U kunt bijna het ongeloof in Zijn stem horen wanneer Hij Filippus antwoord: “Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?” (vers 9).

Met andere woorden: “Tomas, Filippus, mijn kostbare discipelen, hoe kunnen jullie dit vragen? Jullie zeggen dat jullie Mij kennen, dat we intiem met elkaar omgaan. Maar hoe kunt u dan de openbaring missen die ik de afgelopen drie jaar aan u gegeven heb? Ziet u niet dat alle machtige werken die Ik gedaan heb de Vader was in Mij die openbaarde Wie Hij is, hoe Hij is en wat Hij voor u wilt zijn? Alles wat Ik u onderwezen heb kwam uit Zijn hart, niet het Mijne.

Jezus hele leven was een grote geïllustreerde preek. Dag in dag uit, met ieder wonder die Hij verrichte en met iedere gelijkenis die Hij vertelde. Hij bracht uiting aan Wie de Vader is. En Hij stuurde Zijn Heilige Geest zodat Zijn volgelingen zelfs nog grotere werken als Hij kon doen en zo door blijven gaan om de liefde van de Vader te openbaren aan nieuwe generaties.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: