Home > Overdenkingen > Met ontferming bewogen

Met ontferming bewogen

Compassie is niet slechts medelijden of sympathie met iemand hebben. Het is meer dan het tot tranen toe geraakt zijn of emotioneel bewogen worden. Compassie betekent medelijden en genade gepaard met het verlangen om te helpen dingen te veranderen. Een ware compassie beweegt ons om dingen te doen!

Op een bepaald moment vertrok Jezus naar de wildernis om te bidden. Toen de menigte ontdekte waar Hij zich bevond volgde zij Hem te voet en brachten de lammen, de blinden, de stervenden en de bezetenen naar Hem toe. De Bijbel vertelt ons: “En toen Hij uit het schip ging, zag Hij een grote schare, en Hij werd met ontferming over hen bewogen en genas hun zieken” (Matteüs 14:14)

Als Jezus belemmerd zou zijn geweest door ons moderne denken had Hij misschien Zijn discipelen verzamelt om een vergadering te beleggen om zo het probleem te analyseren; en om te praten over de zonde die gemaakt had dat de samenleving in deze situatie gekomen was. Hij zou hebben gewezen op de bezetenen en de mensen die vol tranen waren en gezegd hebben: “Kijk eens naar wat zonde doet met de mens, is dat niet verschrikkelijk?”

Of anders had hij net zoals zoveel schijnheilige mensen gezegd “Ik voel mee met je pijn. En ik heb hard gewerkt om u te dienen maar nu ben ik uitgeput, ik moet met mijn Vader spreken. Ik zal later mijn discipelen bij elkaar roepen en een gebedsbijeenkomst houden, dan zullen we bidden voor uw noden. Ga nu in vrede”.

Dat is de moderne theologie in een notendop, iedereen is bereid te bidden – maar weinigen zijn bereid te handelen.

Matteüs 9 zegt het volgende over Jezus: “Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben” (Matteüs 9:36). De zin “met ontferming over hen bewogen” betekent hier “bewogen tot actie”.

Dus wat deed Jezus? Hij ging niet enkel spreken. Zijn hart was geraakt door wat Hij zag en Hij had het onbedwingbare verlangen om hier iets aan te veranderen. Het gevoel van medelijden en sympathie maakten dat Hij in actie kwam.

“En Jezus ging alle steden en dorpen langs en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal” (Matteüs 9:35). Dit was niet een of andere oppervlakkige theologie. Jezus ging niet apart met de Vader ziet om te zeggen “Heer, stuur arbeiders naar de velden”. Nee, Jezus ging zelf! Hij werd op een diepe, praktische en intieme manier betrokken.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: