Home > Overdenkingen > Ga terug naar Bethel

Ga terug naar Bethel

God kwam in een droom tot Jakob en zei “Ga terug naar Bethel, de plaats waar ik u voor het eerst heb ontmoet. Bouw daar een altaar zoals u beloofd heeft” (zie Genesis 28:10-22 en 31:13).

Jakob had een duidelijk woord ontvangen van God, en hij handelde in volledige gehoorzaamheid aan dat woord. Hij wist dat God hem zou bewaren, met hem zou zijn en Zijn plan zou vervullen. Maar Jakob kwam een gevaar onder ogen dat hem aan de afgrond van vernietiging bracht.

Hij ging terug om zijn broer (Esau) en zijn vader (Isaak) onder ogen te komen, terwijl hij beide had bedrogen. Op een bepaald moment kwam er een boodschapper naar Jakob om hem te waarschuwen “Esau komt deze kant op met een leger van vierhonderd man. Hij is er op uit om jou te grijpen!”

De Schrift zegt “Toen werd Jakob zeer bevreesd …” (Genesis 32:7). Hij verdeelde zijn stam snel in twee groepen met de gedachte dat als Esau de ene groep doodde dat de ander dan nog kon ontkomen. Maar, zelfs in deze angstige situatie in zijn leven zien we het bewijs van Jakobs gebroken, berouwvolle hart:

“Toen zeide Jakob: O God van mijn vader Abraham en God van mijn vader Isaak, HERE, die tot mij gezegd hebt: keer terug naar uw land en naar uw maagschap en Ik zal u weldoen – ik ben te gering voor al de gunstbewijzen en voor al de trouw, die Gij aan uw knecht bewezen hebt, want met mijn staf trok ik over de Jordaan hier en nu ben ik tot twee legers geworden.

Red mij toch uit de hand van mijn broeder, uit de hand van Esau, want ik ben bevreesd voor hem: misschien zal hij komen en mij verslaan, zowel moeder als kinderen. Gij toch hebt gezegd: Ik zal u zeker weldoen en uw nageslacht maken als het zand der zee, dat wegens de menigte niet geteld kan worden” (Genesis 32:9-12)

Jakob hield zich vast aan het verbond dat God met hem gemaakt had. Hij zei hier in essentie “Heer, U heeft een belofte gemaakt. Ik weet dat ik het niet waard ben maar U heeft gezegd dat U met mij zou zijn. Maar nu sta ik op het punt om alles te verliezen. Ik beweer niet dat ik enige goedheid in mijn hart heb maar ik hou van U en ik ben U gehoorzaam. Dus waar is Uw verbond God?”

Aan het einde van zijn leven kon Jakob, een man met een berouwvol hart, terugkijken en zeggen “Toen mijn broer Esau mij bedreigde leek het alsof mijn leven voorbij was maar God heeft me er uit geleid. Mijn Heer was er de hele tijd!”

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

