Home > Overdenkingen > God bedoelt het ten goede!

God bedoelt het ten goede!

In de troonzaal van de farao stond Jakob – een oude man van 130 jaar oud – en Jozef, zijn verloren zoon, haastte zich om hem te omarmen. Jozef was de tweede in bevel over geheel Egypte. Overal waar Jakob ging met zijn zoon – het paleis, en door de straten in zijn wagen – buigden de mensen voor Jozef in diep respect en ontzag (zie Genesis 46 en 47).

Toen de farao aan Jakob vroeg hoe oud hij was antwoordde hij “Het getal der jaren mijner vreemdelingschap is honderd en dertig; weinig in getal en kwaad zijn al mijn levensjaren geweest” (Genesis 47:9). In het Hebreeuws staat er “Kort en verdrietig zijn mijn dagen geweest”, kortweg “Ik heb een hoop lijden gezien”.

Maar was het het waard? Ja, absoluut! Jakob en zijn gezin waren uit de hongersnood verlost. Alle zeventig leden van zijn stam waren nu veilig en geplant in de rijkste akkers van Egypte. Jakob’s zoon zat op de troon en ze hadden al het eten dat ze op konden.

Jakob – een man met een berouwvol hart – kon terugkijken en zeggen “Toen mijn broer Esau mij bedreigde leek het alsof mijn leven voorbij was, maar God leidde me er uit. Mijn Heer was er de hele tijd. Toen Laban probeerde mij te vernietigen zegende God mij en verlostte mij. Daarnaast heeft de Heer ook mijn vrouw, Rachel, en mijn gezin verlost uit de gevaren van afgoderij.

Ik was overwinnend over al mijn vijanden, geen enkele van hen kon standhouden. Ik heb gezien hoe mijn zaad zich vermenigvuldigde en welvarend was – het begin van een grote natie. Ik heb temidden van mijn kleinkinderen kunnen wandelen, zelfs temidden van mijn achter-achter-kleinkinderen. En nu zullen mijn zonen de aartsvaders van Israël zijn, leiders over hun eigen stammen. Er is geen woord wat God gesproken heeft wat niet geschied is. Mijn Heer heeft zich aan Zijn woord naar mij gehouden!”

En geliefden, zo zal Hij met ons vandaag de dag ook zijn!

  1. Elisabeth
    19-09-2012 om 15:27

    wow wat bemoedigend 🙂

  2. 24-09-2012 om 15:31

    begrepen worden is kunst

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

