Home > Overdenkingen > Afgoden van trots en jaloezie

Afgoden van trots en jaloezie

Een ieder die zich vasthoud aan een zonde zal nooit de waarheid kunnen accepteren wanneer hij het hoort. Waarom? Omdat iedere zonde een leugen in zich meedraagt die als waarheid zal worden aangenomen.

Wanneer de Heilige Geest een gelovige overtuigd van een bepaalde zonde of gewoonte, dan komt Hij keer op keer met liefdevolle waarschuwingen. Gods Geest is teder, geduldig en liefdevol – en Hij zal wachten tot een gelovige reageert voordat Hij hem disciplineert. Hij continu hameren op het compromis waarin deze persoon leeft, maar met een liefdevolle overtuiging.

Wanneer alle pogingen en waarschuwingen van de Geest worden genegeerd en de zonde wortel schiet is het loon straf en uiteindelijk oordeel. God zal het verblinden van ogen en hardheid van harten toestaan totdat het onmogelijk wordt dat de zondaar zijn eigen verdorvenheid ziet. Uiteindelijk zal de hardheid van zijn hart ondoordringbaar zijn.

Het hart van Saul stond onder de heerschappij van afgoden van trots en jaloezie. Trots stak continu de kop op in deze man, hij maakte hem jaloers op David en op een ieder die wandelde in heiligheid, en zijn hart werd overspoeld met afgoderij.

Hier is het trieste getuigen van deze afgodische koning: “Saul zeide: Ik verkeer in grote nood … God is van mij geweken. Hij antwoordt mij niet meer, noch door de dienst van profeten noch door dromen” (1 Samuel 28:15). Saul kon huilen, de profeten opzoeken, bidden om dromen maar de Heer antwoorde “Nee, Saul! Ik praat niet meer met je, omdat uw hart geboeid is door een afgod”.

Het boek van Jeremia vertelt ons dat Efraim onder ernstige tuchtiging van de Heer viel vanwege zonde. Maar Efraim had berouw en keerde zich af van zijn afgoden en sloeg ze tegen de grond. Hier is het getuigenis van deze man: “Want nadat ik tot inkeer ben gekomen, heb ik berouw gekregen; nadat ik tot inzicht gekomen ben, heb ik mij op de heup geslagen” (Jeremia 31:19)

Begrijpt u wat Efraim hier zegt? Hij zegt hier in feite “Toen ik nog afgoden (zonde) in mijn leven had ging ik de naar de Heer voor instructies. Maar ik kreeg geen enkel woord, ik hoorde niets van God totdat ik me bekeerde daarna kwam het inzicht!”

Categorieën:Overdenkingen
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

