Home > Overdenkingen > Iemand die over mij waakt

Iemand die over mij waakt

“Maar tevergeefs heb ik mijn hart rein gehouden, mijn handen in onschuld gewassen” (Psalm 73:13)

Asaf, de schrijver van deze psalm, was zo verward door zijn lijden wanneer hij keek naar het gemakkelijke leventje van de goddelozen dat hij bijna in een put van ongeloof viel. Hij stond klaar om God te beschuldigen dat Hij hem verlaten had, of dat het God niets kon schelen. En er was een moment dat hij er klaar voor was om de strijd en alles op te geven.

Deze godvruchtige man moet hebben gedacht “Ik heb al die tijd goed gedaan, ik heb allerlei ontberingen verdragen maar het is allemaal voor niets geweest. Al mijn ijver, mijn aanbidding, het bestuderen van Gods Woord, het is allemaal nutteloos geweest, het was allemaal ijdelheid. Ik heb alleen het goede gedaan; maar toch moet ik blijven lijden en dat slaat nergens op. Wat voor nut heeft het om op deze weg door te gaan?”

Geliefden, u moet voorzichtig zijn. Wanneer moeilijkheden komen, wanneer er een beproeving over u heen komt, wanneer u in rouw bent dient u uw hart te bewaken dat deze niet afglijd.

U bevind zich misschien niet in dezelfde positie als Asaf, waarin u lijdt en beproefd wordt, maar u kent misschien wel iemand die door iets soortgelijks heen gaat. Een plotselinge ramp is er over een godvruchtige kennis, vriend of familielid gekomen, iemand waarvan u weet dat hij het goede doet en u heeft gevraagd “Waarom God? Hoe heeft u dit kunnen toestaan? Die persoon is zo rechtvaardig!”

Asaf ging naar de tempel om te bidden. Geliefden, wanneer onze tijd van lijden komt moet u naar de binnenkamer gaan. Zorg dat u alleen komt met God en roep het uit tot Hem. Wanneer u zich alleen met de Vader insluit zal Hij u een begrip geven. Dat is het moment waarop de Heilige Geest sprak tot Asaf: “Waarlijk, Gij stelt hen op glibberige plaatsen, Gij doet hen instorten tot puin” (vers 18). Asaf realiseerde zich “Ik ben niet degene die uitglijd, de goddelozen glijden uit. Ze gaan recht op de vernietiging af!”

Asaf begon het hele beeld in te zien en hij verheugde zichzelf: “God is de kracht van mijn hart en mijn erfdeel voor eeuwig!” (zie vers 26). Hij had kunnen zeggen “Ja, mijn kracht is onvoldoende. Ja, ik ga door een zware strijd heen – maar ik ben niet alleen in deze strijd! Ik heb een liefdevolle Vader in de hemel en Hij waakt over mij!”

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

