Home > Overdenkingen > Onszelf geven aan gebed

Onszelf geven aan gebed

In de gemeente van de eerste eeuw in Jeruzalem werden Griekse weduwes verwaarloost bij de dagelijkse verspreiding van voedsel. Natuurlijk zochten zij de hulp van de leiders in de gemeente.

De apostelen vonden het niet juist als zij hun studie van Gods woord en gebedstijd zouden opgeven om toe te zien op deze administratieve taak, dus riepen zij de gelovigen bij elkaar en zeiden “Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord” (Handelingen 6:2 NBV). Als gevolg hiervan werden er zeven mannen die goed bekend stonden aangewezen om alle zaken van de gemeente te regelen. Ondertussen beloofden de apostelen “wij zullen ons houden aan het gebed en de bediening van het woord” (Handelingen 6:4).

Het resultaat van deze regeling was “Het woord van God vond steeds meer gehoor, zodat het aantal leerlingen in Jeruzalem sterk groeide” (Handelingen 6:7). De gemeente groeide omdat deze mannen weigerden om hun primaire taak te verwaarlozen.

Er zijn weinig voorgangers vandaag de dag die zo’n soort offer willen maken. Een dienaar keek me in de ogen aan en zei “Ik heb simpelweg geen tijd om te bidden, ik ben te druk. Er wordt teveel van mijn tijd opgeëist”. Een andere voorganger gaf toe “Ik heb al maanden niet gebeden. Ik heb wel korte gedachtegebeden en heb zo nu en dan een korte overdenking, maar ik kan het niet opbrengen om gedisciplineerd te bidden”.

Ik wil geen enkele hardwerkende, toegewijde dienaar van God veroordelen. Maar het feit is dat iedere dienaar staat of valt naar zijn eigen meester. En veel predikanten van het evangelie van vandaag de dag zijn zich er niet van bewust dat zij het slachtoffer zijn geworden van een satanische samenzwering van onderbrekingen. Ze zijn continu aan het rennen, bevinden zich continu onder een lawine van plichten en kleine details.

Ik dank God dat we nooit worden overgelaten aan de duivel of een van z’n stikken. We kunnen zijn tactieken openbaren, een woord van geloof spreken en in Jezus’ Naam iedere onderbreking stopzetten. Door de kracht van Gods Geest in ons kunnen we de weg vrij maken naar de poorten van de Heer en vrijmoedig tot Zijn troon van genade komen om hulp in onze tijd van nood te ontvangen. Dat is wat de Heer voor ons allen verlangt.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: