Home > Overdenkingen > Sta stil

Sta stil

De drie meest gehoorde woorden onder Christenen in tijden van moeilijkheden zijn: “Heer, doe iets!”. Het gaat tegen onze natuur in om stil te staan en niets te doen terwijl we oog in oog staan met onbegrijpelijke beproevingen. In feite is het wachten op God waarschijnlijk een van de moeilijkste dingen in de wandel van een Christen. Zelfs toegewijde gelovigen raken in paniek wanneer de Heer niet volgens hun eigen planning handelt.

We geven God continu deadlines, we roepen het uit “Heer, wanneer gaat U hier iets aan doen? Als U nu niet iets doet is het te laat!”. Maar God is nooit te laat, Hij handelt altijd volgens Zijn eigen schema, niet het onze.

Onze God doorzoekt altijd de aarde op zoek naar diegene die bereid is Hem te vertrouwen in ieder crisis, beproeving en hopeloze situatie. Het is waar dat Hij ons vaak in situaties leidt die ontzettend kritiek en moeilijk zijn juist om ons te testen. Hij wil zien of wij bereid zijn om stil te staan en te wachten op Hem om te zorgen voor een bovennatuurlijke verlossing.

De Bijbel maakt het heel helder: “De voetstappen van die man worden door de HEERE vastgezet, Hij vindt vreugde in zijn weg” (Psalm 37:23). Het hebreeuwse woord voor vastgezet dat hier gebruikt wordt is “vooraf vastgelegd, stap voor stap, vastgezet door God”.

Dit betekent dat het God is, en niet de duivel, die ons naar moeilijke plaatsen leidt. We kunnen het uitroepen “Heer, waarom staat U het toe dat deze crisis maar voortduurd?”. Maar de waarheid is dat Hij de beproeving niet alleen toestaan, maar dat Hij het ook express doet – met een doel. En dat is moeilijk voor ons om te accepteren.

God staat deze zware dingen in ons leven toe om geloof in ons te produceren. Hij vormt ons naar godvruchtige voorbeelden van geloof, om Zijn getuigenis te zijn voor deze ongelovige, goddeloze generatie.

Ik geloof dat iedere stap die ik maak is vastgelegd door onze hemelse Vader en dat Hij mij nooit naar een moeilijke plaats brengt om mij daar te verlaten. Hij zou nooit zeggen “Oké David, Ik heb je naar dit punt gebracht en nu moet je het maar zelf uitzoeken”.

Nee! God is absoluut trouw naar Zijn kinderen, in iedere crisis. Hij vraagt altijd aan ons “Zult u degene zijn waar Ik naar op zoek ben, diegene die niet in paniek zal raken, die Mij niet beschuldigd van het verlaten, verwaarlozen en pijnigen van Mijn kinderen? Zult u diegene zijn die stilstaat temidden van de crisis en op Mij vertrouwd dat Ik u er doorheen leidt?”

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: