Home > Overdenkingen > Ik zal u bekrachtigen

Ik zal u bekrachtigen

Ik wil het met u hebben over gebondenheid aan zonde – daarmee bedoel ik de strijd met het vlees. Onder het Nieuwe Verbond zal God situaties toestaan om u te tonen hoe afhankelijk u bent van Hem als het aan komt op verlossing door geloof.

God zal u nooit verzoeken maar Hij zal het toestaan dat u aan het einde van uw kunnen komt. Als u een boezemzonde heeft zal de duivel continu op u afkomen met zijn leugens: “U bent te zwak! U zult het nooit redden”. U hoort het ratelen van ketens terwijl de duivel probeert om u nog eenmaal aan uw gewoonte vast te ketenen en u vraagt zichzelf af “Heer, hoe kan ik hier ooit uit wegkomen? Ik ben nu zo diep gezakt!”

Wat kunt doen? U weet dat u niet voor de vijand kunt wegrennen en u bent ook geen partij voor hem in een gevecht, dus u buigt in angst voor hem. U zult misschien tegen uzelf zeggen “Ik ga gewoon terug naar mijn oude wegen. Dan bespaar ik mezelf in ieder geval al deze geestelijke strijd. Het is teveel voor mij!”. Maar u weet dat u niet kunt terugkeren naar uw oude meester. Als u nu terugkeert en Christus verlaat dan zal het u uw leven kosten.

Veel Christenen raken gevangen in een helse cirkel van zondigen en belijden, zondigen en belijden. Ze rennen naar vrienden, raadgevers, naar een ieder die naar hen wil luisteren terwijl ze het uitschreeuwen en bidden. Dergelijke gelovigen zullen alles doen behalve stilstaan en de Heer vertrouwen dat Hij de verlossing zal brengen.

Het Oude Testament geeft ons keer op keer voorbeelden van dat wij geen kracht in ons vlees hebben om geestelijke strijden te strijden. Onze oude mens is volkomen zwak en krachteloos maar we hebben een nieuwe mens in ons. Deze nieuwe mens begrijpt dat er menselijkerwijs geen uitweg is, dat God al het strijden moet doen. We bieden niet in onze eigen kracht weerstand aan de duivel, maar door de kracht van de Heilige Geest, die enkel door geloof in ons geopenbaard wordt.

“vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u” (Jesaja 41:10)

Advertenties
  1. Riet
    05-10-2012 om 11:00

    Ok, ik weet het. Ik heb al meerdere malen geprobeerd te stoppen in geloof(waarschijnlijk te weinig geloof)met 1 zonde, maar het lukt me niet. Nooit niet!!!! Tenzij…. God echt een wonder doet!!!! Als dat gebeurd dan??? ONGELOOFLIJK! Ik heb de moed opgegeven!

    • Eduard
      05-10-2012 om 11:21

      Op eigen kracht lukt het ook niet, geef de moed in jezelf op en stel je vertrouwen op de Heer. Maar denk nooit “Het lukt me toch niet, ik geef me maar gewoon over aan de zonde en de wegen die ik liep voordat ik tot Christus kwam”. Want dat is helaas vaak wel de keuze die mensen soms geneigd zijn te maken, terug naar Egypte in plaats van verder trekken met Christus.

      Ik heb ook jarenlang tegen een bepaalde boezemzonde gestreden, en telkens leek het er op dat ik een overwinning had. Weken, soms zelfs maanden ging het goed maar het was allemaal wilskracht. Uiteindelijk won de vijand het toch en stond ik na één brandende pijl weer in vuur en vlam en ging ik weer. Ik werd mezelf echt kotsbeu en wou liever sterven dan nog een keer te moeten zwichten voor iets wat eventjes fijn is. Dat duurde totdat ik het inderdaad opgaf, ik vertrouwde mezelf niet langer meer en was er na al die jaren eindelijk van overtuigd dat ik het écht niet kon. Ik schreeuwde het uit tot de Heer “Heer, als het werkelijk waar is wat U beloofd, dat U mij vrij kunt maken doe het dan. Ik kan het niet maar ik geloof dat U het kunt”. Iedere keer dat ik viel werd ik naakter en begon ik in te zien dat er niets goeds in mij leeft (ik had eindelijk ontdekt hoe ik werkelijk ben van mezelf), en was ik in staat om eindelijk naar het kruis te kruipen. Alleen daar ligt hoop, leven, liefde, vervulling, waarheid en wat al niet meer.

      Af en toe lijkt het alsof het niet weg is uit mij, maar dat is de duivel die mij dat influistert, hij zegt dan “Je vind het wel fijn, je hebt het altijd leuk gevonden dus waarom nu niet. Ach, probeer het anders gewoon eens, een keertje kan geen kwaad”. Maar wanneer ik mezelf herinner aan de waarheid en naar Christus ren zie ik dat het werkelijk verdwenen is, en niet langer meer toe hoef te geven aan die oude meester. Christus verlost ons van de heerschappij van zonde … dat is niet ongelooflijk maar een volkomen betrouwbare belofte. Ik geloof dat het leven eigenlijk gewoon één grote vlucht naar Christus is, we moeten telkens naar Hem toe rennen, continu onze neus op Hem houden daarin ligt een grote sleutel geloof ik.

      Geef jezelf op, in de handen van de Heer. Zolang je je wanhopig voelt wanneer je op jezelf kijkt en hoopvol wanneer je op Christus kijkt liggen de verhoudingen zoals ze zouden moeten zijn … zolang Christus leeft is er hoop Riet … 😀

    • Butterfly
      05-10-2012 om 19:57

      Hou vol! Ik spreek uit ervaring. kon maar niet los komen van mijn terechte woede en alle desatreuze gevolgen die hieruit voortkwamen. Het is een lange weg geweest. Heb vaak met mij laten bidden voor bevrijding, waarna het wel wat beter ging, maar nog geen echte doorbraak. Tot het moment dat ik steeds verder afzakte en mensen bang van mij werden. Ik was het toen zo zat, ik walgde van mezelf en heb dit tegen de Heer gezegd. Ik wilde geestelijk volwassen zijn en volkomen hiermee breken Dus maakte ik een bewuste keuze en vroeg of God de bezem door mijn leven wilde halen. Ik wilde niet dat de duivel in zijn vuile knuisten zou wrijven over mij, dit gunde ik hem niet meer. Ik heb mezelf vernederd voor de Heer en gewoon plat met mijn neus op de grond gelegen om hier gestalte aan te geven. Heb hard geroepen om hulp.
      Dit had effect! De verleiding kwam wel tot mij, maar ik kon het duidelijk onderscheiden en hier weerstand aan bieden. Inmiddels ben ik al een jaar helemaal vrij, terwijl ik anders wekelijks door het lint ging. Welke zonde het ook is, als jij vrij WILT worden, wordt je vrij!

  2. Elisabeth
    05-10-2012 om 13:28

    Wat een bemoediging Eduard!
    En Riet heel veel sterkte, ik hoop dat de woorden je hart raken 🙂

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: