Home > Overdenkingen > Sta stil en wacht

Sta stil en wacht

God spreekt tot Zijn volk door de stem van Zijn Geest: “met eigen oren zul je een stem achter je horen zeggen: ‘Dit is de weg die je moet volgen. Hier moet je rechts. Ga daar naar links” (Jesaja 30:21 NBV)

De stem van Zijn Geest komt vooral tot ons door de Schrif. Het kan zijn dat Hij een bijbelse passage voor u opent die de sleutel is tot uw verlossing. Maar voordat we Zijn stem van richting kunnen horen vraagt God iets van ons: We dienen stil te staan en op Zijn handelen te wachten.

Dit woord is geen suggestie maar een gebod. Het is het geheim tot de totale overwinning en verlossing. Het is waar, de Heer heeft Zijn volk op veel momenten geboden stil te staan.

In Jozua 3 lezen we over een andere oversteek die Israël moest maken bij de Jordaan. God instrueerde het volk: “zodra gij gekomen zijt aan de oever van het water van de Jordaan, zult gij in de Jordaan blijven staan” (Jozua 3:8). Vervolgens voegde de Heer er aan toe: “Zodra dan de voetzolen der priesters, die de ark van de HERE, de Here der ganse aarde, dragen, in het water van de Jordaan rusten, zal het water van de Jordaan afgesneden worden; het water, dat van boven afkomt, zal als een dam blijven staan” (vers 13).

God zei hier “Wanneer u bij het water komt ga er dan met uw voeten in staan en blijf gewoon staan. Wees stil en rust. Wacht op Mijn handelen en Ik zal het water voor u in tweeën splijten!”

Het Hebreeuwse woord voor stilstaan in deze passage betekent “stop met alle activiteit, staak al het streven”. Maar hoeveel Israelieten gehoorzaamden toen ze bij de Jordaan kwamen? Terwijl ze met hun voeten in het water stonden moeten ze gedacht hebben “Hoe weten we dat dit gaat werken?”

Sommigen waren misschien in de verleiding om een soort brug te bouwen om aan de overkant te komen door hun eigen vindingrijkheid. Maar dat alles zal allemaal nutteloos geweest zijn.

God handelde – Hij spleet het water. Israël’s handeling van gehoorzaamheid werd vergezeld met geloof – en God beantwoorde hun geloof!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: