Home > Overdenkingen > Ik zal mijn ogen op u richten!

Ik zal mijn ogen op u richten!

Nadat Samuel Saul gezalfd had als koning begeleidde hij hem naar de rand van de stad en zei “blijf gij nu staan, dan zal ik u het woord Gods doen horen” (1 Samuel 9:27). Stelt u zich eens voor! De koning van Israël werd opgedragen om stil te staan in plaats van te handelen.

Samuel zei hier “Saul, ik heb je zojuist gezalfd, en nu al slaat je hoofd op hol. U denkt ‘Wat is God aan het doen? Hoe kan ik Zijn stem en Zijn wil kennen?’. Maar stop met streven Saul! Wilt u horen van God? Sta dan stil en luister, dan zal ik u het woord van God geven”.

Dit illustreert het principe die ik hier wil benadrukken: Het woord van de Heer – de stem van richting en verlossing – wordt gegeven aan diegene die stilstaan voor God.

Juda werd binnengevallen door een bondgenootschap aan machtige legers, de Schrift zegt: “Toen werd Josafat bevreesd en besloot de HERE te raadplegen; hij riep voor geheel Juda een vasten uit” (2 Kronieken 20:3)

Het volk begon te bidden “In uw hand is kracht en sterkte, niemand kan standhouden tegen U … Wij immers zijn niet opgewassen tegen deze grote menigte die tegen ons is opgerukt, en wij weten niet, wat wij doen moeten, maar op U zijn onze ogen gevestigd” (2 Kronieken 20:6, 12)

En weer zien we dat er niets mis is met bang zijn. God is lankmoedig naar ons toe, en Hij zal ons deze angst niet aanrekenen. Sterker nog, we dienen hetzelfde gebed te bidden als Josafat dat deed: “Heer, ik ben bang! De vijand komt over ons heen als een vloed en ik weet niet wat ik moet doen. Maar ik weet dat U alle kracht en macht heeft, dus ik zal niets doen behalve bidden Heer. Ik zal mijn oog op U richten”.

De Geest gebiedt ons: “weest niet bevreesd en wordt niet verschrikt … want het is geen strijd van u, maar van God … Niet gij zult hierbij behoeven te strijden: stelt u op, blijft staan, dan zult gij zien, dat de HERE u de overwinning geeft” (2 Kronieken 15-17)

De zin “stelt u op” betekent “neem uw plaats in; wankel niet in deze zaak”. Met andere woorden: “Neem een plaats van geloof in. Wees ervan overtuigd dat het de strijd van de Heer is – niet de uwe!”

  1. Ronny Blaak
    12-10-2012 om 12:33

    Amen Amen

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

