Home > Overdenkingen > Stilstaan is een handeling van geloof

Stilstaan is een handeling van geloof

Stilstaan betekent niet hetzelfde als passief zijn of je te berusten in het lot. Het lot zegt “Wat zal gebeuren, zal gebeuren”. Maar geloof verandert alles. Stilstaan is een handeling van geloof, een actief rusten op Gods beloftes, het stopzetten van alle vraagtekens, twijfels en nutteloos gestreef.

Sinds ik in de bediening zit was een groot streven van mij de stem van God te leren kennen. Ik geloof dat deze strijd gemeengoed is onder Christenen. We vragen “Hoe kan ik weten of de stem die ik hoor van God is of van mijn vlees?”

Iedere keer wanneer ik geconfronteerd word met een kritieke nood die een antwoord vereist richt ik me tot de Heer in gebed. Ik roep het uit “Vader, Uw Woord zegt dat U tot Uw volk spreek. Alstublieft Heer, spreek tot mij. Geef me Uw richting!”. En daarna citeer ik beloftes uit de Schrift:

“Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij” (Johannes 10:27)

“met eigen oren zul je een stem achter je horen zeggen: Dit is de weg die je moet volgen. Hier moet je rechts. Ga daar naar links.” (Jesaja 30:21)

“Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen” (Deuteronomium 30:14)

En het is waar, een kleine, stille stem komt vaak tot ons en terwijl God begint te spreken hebben we plotseling een groot gevoel van vrede en rust. De stem is troostend, rustgevend en wanneer we onze binnenkamer verlaten voelen we onszelf geweldig. Maar soms komt het Woord dat we tijdens gebed horen niet uit en realiseren we onszelf dat we een andere stem gehoord hebben – niet die van Christus. In zo’n geval was het of de stem van onze eigen verlangens en ambities of de stem van ons vlees.

Paulus zegt “Er zijn wie weet hoe vele soorten van klanken in de wereld en niets is zonder zijn eigen klank” (1 Korintiërs 14:10). Er zijn vele stemmen, inclusief een stem van het vlees, een stem van de wil, een stem van ambitie – en ze schreeuwen allemaal om onze aandacht te krijgen.

Ongeacht hoeveel we ook bidden of hoe dichtbij de Heer we ook zijn, we zijn allemaal feilbaar en maken fouten. Ons vlees heeft nog steeds een stem en er zijn tijden dan staat dat in de weg.

Laat me u vertellen over hoe God mij door deze geloofsproef heen bracht. Ik ben ervan overtuigd dat God alle omstandigheden van te voren klaarzet. Hij heeft beloofd, middels een verbond, om mij te leiden door Zijn Geest en om mij te behoeden voor vallen. Dus bid ik nu in geloof, en vertrouw op Zijn woord voor mij en ik sta stil en wacht totdat Hij handelt.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: