Home > Overdenkingen > Zijn belofte is alles wat ik nodig heb

Zijn belofte is alles wat ik nodig heb

God verzegeld al Zijn beloftes met een eed en wij hebben het “juridisch” recht om daar op te staan. God kan niet terugkomen op Zijn beloftes want anders zou Hij geen God zijn. Dus we kunnen iedere belofte nemen en zeggen “Heer, ik sta op datgene wat U gezegd heeft”.

U zult misschien zeggen “Ja maar wacht even, zegt u hier dat het niet de bedoeling is dat we omgang hebben met de Heer?”. Dat bedoel ik absoluut niet; maar het feit is dat onze gemeenschap met God niet beperkt is tot aanbidding, lofprijs en gebed. We hebben ook omgang met Hem door actief te leunen op Zijn geschreven en geopenbaarde Woord en onze gemeenschap met Hem omvat ook ons vertrouwen in Hem.

De Heilige Geest “spreekt” het meest door ons naar relevante Schriftgedeelten te leiden, door ons Gods gedachtes te tonen over welke zaak dan ook en door ons te vertellen welke stappen we moeten ondernemen. Waarom zou Hij met een innerlijke stem sprekn wanneer wij Zijn geopenbaarde, geschreven stem niet kunnen “horen”?

God hoeft ons niet alles te vertellen en Hij hoeft niet al Zijn plannen aan ons te openbaren. We kunnen intimiteit met God hebben door simpelweg onze pogingen op te geven in het proberen te horen van Zijn stem. Dit soort intimiteit zegt “Heer, zelfs als ik nooit meer een Woord van U hoor geeft U me nog steeds alles wat ik nodig heb. Ik weet dat U van mij houdt, Uw Woord is tot mij gekomen en ik zal daarin rusten”.

David is een voorbeeld van een dergelijk soort vertrouwen. Terwijl deze godvruchtige man op zijn sterfbed ligt zegt hij: “Hoewel mijn huis zo niet is bij God” (2 Samuel 23:5 HSV). Met andere woorden: “Ik heb nog niet de vervulling gezien van alle woorden die de Heer aan mij gegeven heeft, maar mij is geloofd dat mijn huis niet zal falen”.

David had geen profeet in de buurt die hem deze dingen vertelde. Hij had geen droom, geen visioen, geen innerlijke stem die tot hem sprak. Nee, terwijl hij oog in oog stond met de eeuwigheid zei hij “God heeft mij een verbondsbelofte gedaan in Zijn Woord. En ik vertrek naar de eeuwigheid terwijl ik op die belofte sta”.

David ging verder in datzelfde vers: “Voorzeker, daarin is al mijn heil en al mijn vreugde”. Hij zei hier in essentie “Ik kan nu oog in oog met de dood staan omdat Zijn beloftes alles is wat ik nodig heb”.

We kunnen falen in ons onderscheidingsvermogen, ons horen en onze beslissingen maar we kunnen ons verheugen in onze God, die onze kracht is. We moeten simpelweg toegeven, stilstaan en Zijn verlossing zien!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: