Home > Overdenkingen > Paulus’ geest werd geprikkeld

Paulus’ geest werd geprikkeld

Toen de apostel Paulus keek naar de afgodische menigte te Athene werd zijn geest bewogen (zie Handelingen 17:16). Zo is het ook wanneer ik iedere avond uit het raam van mijn appartement kijk, terwijl ik naar de menigte hier in Manhattan kijk, ik ervaar dan hetzelfde als Paulus toen. Ik zie veel prachtige gebouwen – ik zie de skyline en het vrijheidsbeeld – maar ze lijken stuk voor stuk op grafstenen. Ze zijn vol wandelende doden, complete menigtes aan mensen sterven en gaan naar de hel. Ik moet het dagelijks uitschreeuwen “Heer, we hebben U nodig! We kunnen niets doen om deze mensen te bereiken zonder Uw leiding en kracht”.

Jezus wist wat Zijn gemeente vandaag de dag zou tegenkomen, de overweldigende tegenstand, de vele obstakels. En Hij wist precies wat er met onze samenleving zou gebeuren. Hij wist dat er een morele aardverschuiving zou komen, dat de mensheid steeds erger en erger zou worden en dan een boze duivel een helse rivier zou uitspuwen tegenover Zijn gemeente.

Jezus zou Zijn discipelen er niet op uitgestuurd hebben zonder dat ze zouden weten dat de kracht die aan hen gegeven is meer dan genoeg zou zijn om in al hun noden te voorzien. Deze mannen die in angst wegrenden toen de soldaten voor Hem kwamen waren timide, angstig, ongeschoold en ongetraind. Maar Jezus wist dat deze mannen – wanneer ze volledig overgegeven zouden zijn aan de Heilige Geest – wonderen zouden bewerken, demonen op de vlucht zouden doen slaan en iedere tegenstander en moeilijkheid zouden overwinnen.

Ik geloof dat Jezus woorden aan Zijn hulpeloze discipelen ook voor ons vandaag de dag gelden: “En zie, Ik doe de belofte mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge” (Lucas 24:49).

Jezus zei in essentie “Als u probeert te evangeliseren op eigen kracht, dan zult u binnen korte tijd op uw gezicht vallen. Ik ken de strijd en de obstakels die u zult tegenkomen en Ik zal u een kracht geven die groter is dan welke kracht dan ook. U zult in staat zijn om stand te houden tegenover koningen, prinsen en overheden met een autoriteit over demonen en machten. Maar u kunt niet voor Mij doen tenzij u vervuld bent met de Heilige Geest”.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

