Home > Overdenkingen > Ze werden onbevreesd

Ze werden onbevreesd

Toen de Geest op de discipelen viel werden ze onbevreesd. Terwijl ze naar de tempel gingen om te getuigen maakte de Heilige Geest hun woorden scherp – als zwaarden die een hart doorsteken. Ze predikten het evangelie met kracht en autoriteit omdat ze het vuur van de Heilige Geest in zich hadden.

Terwijl ze onder deze zalving predikte werden er in korte tijd ongeveer vijfduizend mensen gered. Zelfs priesters bekeerden zich. En er gebeurden nog meer uitstortingen van de Heilige Geest in nabijgelegen dorpen, verafgelegen steden en zelfs onder de heidenen.

Het mooiste van dit ongelooflijke tafereel is dat de gemeente al haar richting ontving van de Heilige Geest. Er gebeurde niets totdat de discipelen zichzelf hadden ingesloten met de Heer om te vasten en te bidden. En wanneer ze dit deden kwam de Geest en begon al hun handelen te sturen.

Er gebeurde ook iets anders wat heel belangrijk was. De discipelen moesten het evangelie naar iedere natie / naar ieder volk brengen. Maar de Joodse traditie verbood hen om ook maar zelfs de kleding van een heiden aan te raken. Hoe moesten ze het goede nieuws brengen naar een volk waar ze zich niet mee mochten associeren? Het leek een onmogelijk gebod omdat zelfs de Joodse bekeerlingen zich vasthielden aan deze vooroordelen.

De wijdverspreide verkondiging van het evangelie begon pas toen de Heilige Geest het overnam. De Geest bezocht Petrus tijdens zijn dagelijkse gebedstijd op een dak: “En nogmaals ten tweeden male, kwam een stem tot hem: Wat God rein verklaard heeft, moogt gij niet voor onheilig houden” (Handelingen 10:15)

Hij vertelde Petrus: “Waag het niet om iets onrein te noemen wat ik heb geheiligd en gereinigd! Ga nu naar beneden omdat er heidenen op je deur aan het kloppen zijn. Ik wil dat je naar hen toegaat en hen vertelt over Jezus!”

De Heilige Geest had het probleem van dit vooroordeel in één nacht opgelost. Hij opende de heidense wereld voor het evangelie door simpelweg tegen Zijn volgelingen te spreken. Het werd allemaal geleid vanuit de hemel!

De krachtige gelovigen uit de eerste eeuw ontvingen al hun orders van de Heilige Geest Zélf: “Dezen dan, door de heilige Geest uitgezonden, trokken naar” (Handelingen 13:4). Ze maakten nooit een stap zodat dat ze alleen geweest waren met God en hadden gevast en gebeden. En de Heilige Geest antwoorde hen door een heldere richting te geven!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: