Home > Overdenkingen > Zijn macht om te verlossen

Zijn macht om te verlossen

Het Assyrische leger had Jeruzalem omsingeld. Op dat moment besloot koning Hizkia “We gaan deze keer niet steunen op een arm van vlees, we gaan het op Gods manier doen!”

de koning vernederde zichzelf en zocht God in gebed: “Zodra koning Hizkia deze hoorde, scheurde hij zijn klederen, bedekte zich met een rouwgewaad en ging het huis des HEREN binnen” (Jesaja 37:1). Hizkia gaf toe “Heer, ik weet dat ik van mezelf niets heb om U te geven behalve mijn geloof. Ik ben hulpeloos in mijn eigen kracht als het aankomt op het bestrijden van Sanherib. We zijn omsingeld door onze vijanden, geef ons alstUblieft richting!”

Hizkia wist dat Jesaja een woord van richting had van God, dus deze keer stuurde hij een gezant naar de profeet. Deze mannen zeiden tegen Jesaja: “Zo zegt Hizkia: deze dag is een dag van benauwdheid, straf en smaad, want kinderen zijn aan de geboorte toe, maar er is geen kracht om te baren” (vers 3). Met andere woorden “Deze keer willen we alles op Gods manier doen, maar we hebben geen kracht meer. Wat moeten we doen?”

Jesaja had een woord van God voor hen: “vrees niet voor de woorden die gij gehoord hebt … Ik zal hem [Sanherib] door het zwaard vellen in zijn eigen land” (Jesaja 37:6-7). God zei hier “Iedere vijand van u is een vijand van Mij omdat u de strijd aan Mij heeft overgegeven! Als iemand slecht over u spreekt, u pijnigt of misbruikt dan is het een aanval tegen Mij. Ik zal zorgdragen voor deze vijand, of hij nu menselijk of demonisch is”.

“hij zal in deze stad niet komen; hij zal geen pijl daarin schieten, geen schild daartegen opheffen en geen wal daartegen opwerpen” (vers 33). God zegt “Anderen kunnen om u heen neervallen, maar dat betekent niets. U wandelt in een verbond met Mij en ik heb beloofd dat Ik zal strijden tegen iedere vijand die u aanvalt”.

Wat een prachtig beeld heeft God hier gegeven van Zijn macht om ons te verlossen van onze vijanden. De vijand kan vurige pijlen op ons afschieten, maar ze zullen ons niet raken. De duivel kan ons luidruchtig aanvallen met een gigantisch leger aan lusten en verleidingen, maar aan het eind zal hij zich omkeren en vluchten. God heeft verklaart “Ik zal ieder kind van Mij, een ieder die genoeg in Mij gelooft en op Mij vertrouwd dat hij zijn eigen zwaard neerlegt, verdedigen”.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: