Home > Overdenkingen > Harde harten

Harde harten

“Wie zijn nek verhardt ondanks herhaalde vermaning, wordt opeens onherstelbaar gebroken” (Spreuken 29:1)

Het hebreeuwse woord voor vermaand in dit vers verwijst naar corrigerend onderwijs. En het woord onherstelbaar betekent hier “zonder geneesmiddel, zonder mogelijkheid tot verlossing”. Dit vers vertelt ons eerst dat een verhard hart komt door het herhaaldelijk afwijzen van waarschuwingen en het aan de kant zetten van alle waarheid. Ten tweede vertelt het ons dat na verloop van tijd een dergelijke hardheid onmogelijk wordt om te genezen. Wie zijn deze mensen die deze waarschuwing het vaakst horen? Dit zijn zogenaamde Christenen, mensen die iedere week netjes naar de kerk gaan om te luisteren naar preken vol berisping.

U zult zich misschien afvragen “Wat is een hard hart precies?”. Dat is een hart die is vastbesloten om Gods stem niet te gehoorzamen, die onmogelijk bewogen raakt en immuun is voor alle veroordelingen en waarschuwingen van de Heilige Geest.

De tragische waarheid is dat ondanks men vurige boodschappen hoort die uit de hemel gestuurd zijn er veel Christenen zijn die niet in de praktijk brengen wat ze horen. Ze weigeren God de toegang tot bepaalde gebieden in hun leven en terwijl ze door blijven gaan te horen naar een boodschap zonder er acht op te slaan begint de verharding toe te slaan.

Hier tegenover staat dat er ook veel zondaars zijn wiens verharde hart is genezen. Aan het begin vervloekte zij Christus en stonden met gebalde vuist voor God. Maar toen ze het evangelie hoorden en de liefdevolle vermaningen van de Heilige Geest ervoeren, smolten hun harten. Ze raakten vol berouw en keerden zich tot Jezus.

Het leven van de zoon van Madalyn Murray O’Hair laat dit zien. Hij was opgevoed in een van de meest atheistische gezinnen van Amerika. En later werkte hij in dienst van zijn moeder waarbij hij op kruistocht ging tegen God en tegen religie. Maar toen hij het evangelie hoorde, werd hij op een glorieuze manier gered en werd een dienaar, hij begon Christus te prediken in plaats van te vervloeken! De hardheid van deze man was te genezen – omdat hij zich niet onder vermanende preken bevond die hij continu afwees.

Het is mijn ervaring dat de hardste harten – de ongenezelijke – altijd gevonden worden binnen het gehoor van door de Heilige Geest gezalfde prediking. Een dergelijke hardheid bestaat niet in koude, dode, formele kerken waar het evangelie door de generaties heen volledig corrupt geraakt is. Nee, het wordt altijd gevonden op de plaats waar een zuiver woord gesproken en afgewezen wordt.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: