Home > Overdenkingen > We moeten God op Zijn Woord geloven

We moeten God op Zijn Woord geloven

“Daarop zeide de HERE: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar” (Genesis 18:20). We houden er allemaal van om te horen over Gods genade, goedertierenheid en lankmoedigheid. Maar we willen het feit niet onder ogen komen dat Hij op en dag met alles zal afrekenen dat van Sodom is.

God openbaart Zijn natuur aan Mozes op deze manier: “De HERE ging aan hem voorbij en riep: HERE, HERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw, die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft” (Exodus 34:6-7). Maar in de volgende zin voegt God hier aan toe: “maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig” (vers 7).

De Heer zegt hier: “Ik zal Mijn oog niet sluiten voor zonde! Ja, Ik ben genadig en lankmoedig, maar er komt een tijd dat Mijn geduld met uw zonde ten einde zal zijn. En dat is het moment waarop Sodom zal branden!”

Er kwamen twee engelen naar Lot om hem te waarschuwen: “Sta op, neem uw vrouw en uw beide dochters, die zich hier bevinden, opdat gij niet vanwege de ongerechtigheid der stad verdelgd wordt” (Genesis 19:15)

Blijkbaar nam Lot deze waarschuwing niet serieus omdat hij de volgende morgen nog in bed lag en de engelen moesten hem wekken. Zijn schoonzoons moeten gedacht hebben “Als hij werkelijk de waarschuwing zou geloven, dan zou hij nu onderweg zijn om hier weg te komen. Hij gelooft het niet, waarom zouden wij het dan wel doen?”. Dit zou een les moeten zijn voor ons allemaal. We moeten leven alsof Christus op ieder moment kan terugkeren zodat anderen naar ons getuigenis zullen luisteren.

Ik geloof in tijden die men “goddelijke ultimatums” noemt – tijden wanneer de Heilige Geest weet dat uw zonde u zal ruïneren. De Heer komt tot u en zegt “Ik ben de God van genade, en Ik wil u hieruit verlossen. Keer u van uw zonde af en gehoorzaam Mij!”

Deze ultimatums kun je door de hele Bijbel terugvinden. Handelingen vertelt ons bijvoorbeeld van Ananias en Safira, zij werden gewaarschuwd de Heilige Geest geen verdriet te doen door tegen Hem te liegen. Maar ze waren ongehoorzaam en logen toch – waarop ze vervolgens dood neervielen (zie Handelingen 5).

Het maakt niet uit hoeveel u bidt en vast, of hoe trouw u bent in het doen van Gods werk; als u niet gelooft dat God serieus is als het op zonde aankomt, bent u misleid!

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: