Home > Overdenkingen > Op het pad van overwinning

Op het pad van overwinning

De enorme geestelijke teleurstelling die volgt op een bergtop ervaring van zegen of overwinning is dezelfde voor iedere volgeling van Jezus. We noemen deze ervaringen “droge periodes” maar het lijkt erop dat ze een diepe duik in een geestelijke duisternis zijn, een onderdompeling in een grote beproeving nadat we op een bijzondere manier door God aangeraakt zijn.

We vinden deze droge periodes ook door de gehele bijbel terug in de levens van godvruchtige mannen en vrouwen. Deze periode komen vooral voor bij diegene die God wil gebruiken. Het is iets gebruikelijks voor iedereen die Hij traint om dieper en verder op Zijn wegen te komen.

Als u terugkijkt op uw eigen droge periodes vraag uzelf dan eens af of of zo’n periode gevolgd werd door een vernieuwing van de Geest in uw leven. Misschien heeft u een fris ontwaken meegemaakt, of een ernstig gebed gebeden waarin u de Heer vraagt “Raak me aan Heer, ik voel me lauw. Ik weet dat mijn dienst aan U niet zo gaat als het zou moeten. Ik ben hongerig om meer van U te kennen dan ik ooit gekend heb. Ik wil Uw werk vol ijver doen – bidden voor de zieken, het verlorene redden en hoop brengen aan de hopelozen. Vernieuw mij Heer, ik wil in grotere mate gebruikt worden binnen uw Koninkrijk”.

Omdat u serieus werd met God begonnen uw gebeden verhoord te worden en u begon Gods stem helder te verstaan. De intimiteit met Hem was prachtig, uw ijver nam toe en u vernam dat de Heer op een krachtige wijze begon te bewegen in uw leven.

Tot u op een dag wakker werd en de hemelen ineens van koper leken. U voelde zich teneergeslagen maar had geen idee waarom. Bidden was moeilijk en pijnlijk en u hoorde Gods stem niet meer zoals u dat voorheen deed. Uw gevoelens leken wel verdoofd, uw geest droog en leeg, u kon alleen nog door geloof leven.

Geliefden, als dit u overkomt raak dan niet in paniek! Bestraf uzelf niet, ik ken dit soort duiken uit mijn eigen leven, u valt ogenschijnlijk in een oogwenk van de hoogte bergtop naar het diepste dal. Petrus spreekt hier heel specifiek over, en adviseert ons niet te denken dat dit vreemd is voor ons: “Geliefden, laat de vuurgloed, die tot beproeving dient, u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkwame. Integendeel, verblijdt u naarmate gij deel hebt aan het lijden van Christus, opdat gij u ook met vreugde zult mogen verblijden bij de openbaring zijner heerlijkheid” (1 Petrus 4:12-13).

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie