Home > Overdenkingen > Ware gemeenschap

Ware gemeenschap

Veel Christenen spreken over intimiteit met de Heer, het wandelen met Hem, Hem kennen, gemeenschap met Hem hebben. Maar we kunnen nooit een ware gemeenschap met God hebben tenzij wij een volledige openbaring in onze harten ontvangen van Zijn liefde, genade en barmhartigheid.

Gemeenschap met God bestaat uit twee dingen:
1. Het ontvangen van de liefde van de Vader
2. Hem hiervoor liefhebben

U kunt elke dag uren in gebed doorbrengen en de Heer vertellen hoeveel u van Hem houd, maar dat is geen gemeenschap. Als u Zijn liefde niet heeft ontvangen dan heeft u ook nog geen gemeenschap met Hem gehad. U kunt simpelweg geen intimiteit met de Heer delen tenzij u verzekerd bent in Zijn liefde. Ik weet dat als ik naar mijn Heer ga dat ik niet naar een harde, felle, veeleisende Vader ga. Hij zit niet met een boos gezicht op mij te wachten, vastberaden om me op mijn rug te slaan met een roede. Hij volgt mij niet, wachtende totdat ik zal falen zodat Hij kan zeggen “Ik heb je te pakken!”.

Nee, ik kom tot een Vader die Zichzelf aan mij geopenbaard heeft als een pure, onvoorwaardelijke liefde. Hij is vriendelijk en teder, vol van genade en barmhartigheid, vastberaden om al mijn zorgen en lasten te dragen. En ik weet dat Hij mij nooit zal afwijzen als ik Hem aanroep.

Dat is waarom ik in Zijn aanwezigheid kom met lofprijs en dankzegging omdat ik dankbaar ben voor Wie mijn God is. Hij zorgt overal voor wat mij aangaat (zie Psalm 100).

De profeet Sefanja zegt iets ongelooflijks over Gods liefde voor ons. Hij schrijft “De HEER, je God, zal in je midden zijn, hij is de held die je bevrijdt. Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou, in zijn liefde zal hij zwijgen, in zijn vreugde zal hij over je jubelen” (Sefanja 3:17).

Dit vers vertelt ons twee belangrijke dingen over Gods liefde voor ons:

1. God rust in Zijn liefde voor Zijn volk, dat is wat in het hebreeuws bedoeld wordt met “in zijn liefde zal hij zwijgen”. God zegt hier in essentie: “Ik heb mijn ware liefde gevonden en ik ben volkomen voldaan! Ik hoef nergens anders meer te kijken omdat ik geen klachten heb. Ik ben volkomen voldaan met deze relatie en ik zal Mijn liefde nooit terugnemen. Mijn liefde is een uitgemaakte zaak!”.

2. God verkrijgt veel blijdschap van Zijn volk. Sefanja getuigd “in Zijn vreugde zal Hij over je jubelen”. Hij zegt hier “Gods liefde voor u is zo groot, het legt een lied op Zijn lippen!”.

Je verheugen betekent “om vreugde en verrukking te hebben”. Het is een uiterlijke uitdrukking van een innerlijk genoegen, het is ook de hoogste uiting van liefde. Het hebreeuwse woord dat Sefanja hier gebruikt voor “verheugen” heeft de betekenis van “te springen als iemand in vreugdevolle extase door overwinning”.

Kunt u het zich voorstellen dat uw hemelse Vader zo vol liefde is voor u dat hij alleen al bij de gedachte aan u een sprongetje maakt van vreugde? Kunt u het woord ontvangen dat Hij al van u hield voordat deze wereld geschapen was, voordat de mensheid bestond, voordat u geboren was? Kunt u het accepteren dat Hij van u hield zelfs toen u viel in de zondige manieren van Adam en een vijand voor Hem werd?

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie